برای فرصت معالجه استعفا کردم

گروه اجتماعی: شهردار تهران از بررسی دلایل استعفای خود در جلسه شورای شهر تهران خبر داد. محمدعلی نجفی در پاسخ به این پرسش که اگر اعضای شورای شهر به استعفای شما پاسخ منفی دهند چه می‌شود؟ گفت: اجازه دهید گزینه‌‌های گوناگون را بررسی کنیم و هنوز اعضای شورای شهر حرف‌های من را نشنیده‌اند.
به گزارش ایسنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نجفی با بیان اینکه دلیل اصلی استعفای من فرصت برای معالجه است، گفت: چرا که در 4-3 ماهی که باید برای درمان بروم کار شهرداری نمی‌تواند معلق بماند درحالی که شهرداری به جایگاهی رسیده که آماده حرکت سریع‌‌‌‌‌‌تر و حتی پرش را دارد و نمی‌خواهم به دلیل بیماری شهرداری دچار رکود شود. وی در پاسخ به این پرسش که چرا مرخصی نمی‌گیرد؟ تصریح کرد: نمی‌پسندم کسی که مسؤول و مدیر است بنا به دلایلی بر سرکار نباشد و آنطور که باید و شاید کار پیش نرود، لذا این سیستمی که مرخصی بگیرم و به معالجه بپردازم خیلی مورد قبول نیست و در شهرداری هم این سیستم عمل نمی‌کند. شهردار تهران با بیان اینکه نیروهای خوبی در شهرداری وجود دارند که می‌توان مسؤولیت را به آنها سپرد، گفت: دوی امدادی در شهرداری انجام شده که بخشی را من انجام دادم و حالا می‌توان ادامه مسیر را به دیگران سپرد تا طی کنند و از آنجایی که افراد شایسته‌ای حضور دارند فکر نمی‌کنم ضرورتی بر ماندنم باشد و دوست ندارم 3 ماهی مرخصی باشم و اسم من در شهرداری باقی بماند. وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است با رفتن شما سیاست‌ها در شهرداری تغییر کند، گفت:‌ شورا که عوض نشده و علی‌القاعده شهرداری کار خود را ادامه خواهد داد و فکر نکنید تغییراتی که با آمدن من ایجاد شده، از بین برود. نجفی درباره استعفای خود، گفت: در جلسه شورا موضوع استعفا بررسی می‌شود و توضیحاتی ارائه خواهد شد.
کسالت نجفی عین واقعیت است
در همین باره، شهردار اسبق تهران در اظهاراتی گفته است: «به هر حال آقای نجفی اعلام کرده کسالت دارد، مشخص نیست شورای شهر تهران چه نظری در این‌باره دارد.» غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد افزود: آنچه ما بر آن تاکید داریم این است که به این بحث نباید نگاهی چندان سیاسی داشت. اینکه آقای نجفی اعلام کرده که کسالت دارد، عین واقعیت است. در این شرایط فشار کاری برایش مناسب نیست. کرباسچی ادامه داد: کار شهرداری سنگین است. بویژه با توجه به زیاد بودن حجم کارهای عقب‌مانده و گرفتاری‌های مالی شهرداری تهران مشکلاتی برای آقای نجفی اتفاق خواهد افتاد. من فکر می‌کنم ما نباید این موضوع  را سیاسی کنیم.  آنچه روشن است و آقای نجفی بر آن اصرار دارند، کسالت‌شان است. زاویه دید ما نیز نباید خارج از چیزی باشد که ایشان اعلام کرده است.


اگر استعفا رد شود؟!
همچنین علی دشتی، حقوقدان و رئیس هیات رسیدگی به تخلفات اداری شهرداران کشور با اشاره به استعفای شهردار تهران و مخالفت اعضای شورای شهر گفت: بر اساس قانون، استعفای شهردار باید به تصویب اعضای شورای شهر برسد و اگر اکثریت استعفا را قبول نکنند، شهردار مستعفی نمی‌شود. وی ادامه داد: اگر شهردار همچنان به استعفای خود اصرار داشته باشد و حتی ادامه کار ندهد، غیرقانونی است و این مسأله می‌تواند به عنوان تخلف مورد پیگیری نهادهای نظارتی قرار گیرد، بنابراین باید استعفا مورد قبول شورا قرار گیرد و پس از آن شهردار بر سر کار خود حاضر نشود؛ در صورت پذیرفته نشدن استعفا، شهردار مکلف است به کار خود ادامه دهد. دشتی افزود: اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم باید از دلایل استعفای شهردار قانع شوند و شهردار باید بتواند اعضای شورا را به عنوان نمایندگان مردم برای کناره‌‌‌گیری قانع کند. وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا در شهرداری‌‌های سایر شهرهای کشور این موضوع وجود داشته است، گفت: مواردی بوده که شهردار تمایل به ادامه کار نداشته و شورا با استعفا مخالفت کرده و شهردار مجبور شده به کار خود ادامه دهد و اگر شهرداری از ادامه فعالیت‌ها خودداری کرده به عنوان تخلف در وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفته اما در شهرداری تهران چنین موضوعی وجود نداشته، همچنین مرجع رسیدگی به تخلف نیز وزارت کشور نیست. به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌آید اگر شهردار مصر باشد بر سر کار خود حاضر نشود، به دلیل موضوعات اجتماعی و سیاسی، باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود اما بر اساس مواد ۷۰ تا ۷۳ قانون شهرداری‌ها خودداری از فعالیت در شهرداری در صورت پذیرش تخلف است و شهردار نمی‌تواند بر اساس تشخیص شخصی از ادامه کار خودداری کند.